Stockmanprisen deles ut av Forening for finansfag til beste børsnoterte selskap i strategisk investorkommunikasjon vurdert av markedsaktørene selv. Å være best i strategisk investorkommunikasjon innebærer å formidle relevant og god informasjon om egen virksomhet overfor finansmarkedet, og utgi de beste års- og delårsrapporter basert på finansanalytiske prinsipper.
Prisen er innstiftet for å stimulere børsnoterte selskaper til å presentere best mulig informasjon overfor sine aksjonærer og finansmiljøet.
Styret i FFN oppnevner en komité som skal finne frem til det enkelte års vinner blant nominerte selskaper. Alle medlemmene i FFN kan nominere kandidater til prisen, men komiteen skal aktivt søke å få inn forslag til kandidater og detaljerte vurderinger fra aktive aktører i finansmarkedet.
Ved vurdering av kandidater skal det legges vekt på:
– Miljø – Samfunnsansvar – Eierstyring og selskapsledelse – Tydelig og langsiktig strategi, markedsinformasjon og industriutvikling – Finansielle mål og utbyttepoltikk – Åpen, troverdig og konsistent informasjon til alle markedsaktører – Tilgjengelighet på nøkkelpersonell / bedriftsbesøk – Årsregnskap og noter, styrets beretning – Segmentinformasjon i års- og delårsrapporter – Delårsrapportering og selkskapspresentasjoner (inkl. CMD)
Det skal deles ut tre priser
* Åpen klasse – omfatter alle selskaper notert på Oslo Børs * Mindre og mellomstore selskaper – omfatter alle unntatt de 30 største selskapene på Oslo Børs målt etter børsverdi * Beste IR-team
I tillegg kan juryen gi tilbakemelding til ett eller to selskaper som vurderes til ikke å ha kommunisert godt med investormarkedet gjennom året (jfr pkt 4).