- Stockmanprisen deles ut av Finansanalytikerforeningen til beste børsnoterte selskap i strategisk investorkommunikasjon vurdert av markedsaktørene selv. Å være best i strategisk investorkommunikasjon innebærer å formidle relevant og god informasjon om egen virksomhet overfor finansmarkedet, og utgi de beste års- og delårsrapporter basert på finansanalytiske prinsipper.
- Prisen er innstiftet for å stimulere børsnoterte selskaper til å presentere best mulig informasjon overfor sine aksjonærer og finansmiljøet.
- Styret i FFN oppnevner en komité som skal finne frem til det enkelte års vinner blant nominerte selskaper. Alle medlemmene i FFN kan nominere kandidater til prisen, men komiteen skal aktivt søke å få inn forslag til kandidater og detaljerte vurderinger fra aktive aktører i finansmarkedet.
- Ved vurdering av kandidater skal det legges vekt på:
- Miljø
- Samfunnsansvar
- Eierstyring og selskapsledelse
- Tydelig og langsiktig strategi, markedsinformasjon og industriutvikling
- Finansielle mål og utbyttepoltikk
- Åpen, troverdig og konsistent informasjon til alle markedsaktører
- Tilgjengelighet på nøkkelpersonell / bedriftsbesøk
- Årsregnskap og noter, styrets beretning
- Segmentinformasjon i års- og delårsrapporter
- Delårsrapportering og selkskapspresentasjoner (inkl. CMD)
- Det skal deles ut tre priser
* Åpen klasse - omfatter alle selskaper notert på Oslo Børs
* Mindre og mellomstore selskaper - omfatter alle unntatt de 30 største selskapene på Oslo Børs målt etter børsverdi
* Beste IR-team
I tillegg kan juryen gi tilbakemelding til ett eller to selskaper som vurderes til ikke å ha kommunisert godt med investormarkedet gjennom året (jfr pkt 4).